Πώς η Weleda αλλάζει τον κόσμο

Η Weleda είναι πλέον πιστοποιημένη B Corp. Σε αυτήν τη συνέντευξη με τον Dr. Stefan Siemer, Επικεφαλής Αειφορίας στη Weleda, μιλάμε για τη διαδικασία πιστοποίησης, τα υψηλά πρότυπα του οργανισμού έκδοσης και τους λόγους που μας οδήγησαν σε αυτό το βήμα. Header Image *

Τι ακριβώς σημαίνει B Corp;

Stefan Siemer: Το B Corp προέρχεται από το «Benefit Corporation» και η πιστοποίηση αποδεικνύει ότι μια εταιρεία έχει ισχυρές δεσμεύσεις και αποτελέσματα όσον αφορά στα κοινωνικά και οικολογικά πρότυπα. Εκδίδεται από τη μη κερδοσκοπική οργάνωση B Lab. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι δεν πιστοποιούνται τα προϊόντα, αλλά οι ενέργειες και η συνολική προσέγγιση μιας εταιρείας. Στο επίκεντρο βρίσκεται η κοινωνική προστιθέμενη αξία και η οικολογική βιωσιμότητα, όχι η μεγιστοποίηση των κερδών με οποιοδήποτε τίμημα. Με άλλα λόγια, πρόκειται για το περιβάλλον, τη βιοποικιλότητα, την προστασία των ειδών, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την προστασία του κλίματος, τους εργαζόμενους και τους πελάτες. Η B Lab το αποκαλεί «επιχειρήσεις ως δύναμη για το καλό». Το παγκόσμιο κίνημα B Corp ξεκίνησε στις ΗΠΑ και στοχεύει να κάνει τον πλανήτη μας ένα καλύτερο μέρος.

Ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό. Μπορείτε να περιγράψετε πιο αναλυτικά την αποστολή τους;

 

Stefan Siemer: Τα μέλη της κοινότητας B Corp ενώνουν τις δυνάμεις τους με την επιθυμία να κάνουν τη διαφορά. Στον επιχειρηματικό κόσμο, αυτή η στάση ισοδυναμεί με αλλαγή προτύπου. Τις περισσότερες φορές, ο κύριος στόχος μιας επιχείρησης είναι να αποκομίσει κέρδη. Αν και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει σύντομα, δεν θα πρέπει να γίνεται με οποιοδήποτε τίμημα ή σε βάρος των ανθρώπων, των ζώων και του περιβάλλοντος. Αυτή ήταν πάντα η θεμελιώδης στάση της Weleda. Έτσι ήταν απολύτως λογικό να υποβάλουμε αίτηση για αυτήν την πιστοποίηση. Για να γίνει αυτό, έπρεπε να τροποποιήσουμε τη ρήτρα σκοπού στο καταστατικό της εταιρείας μας, το DNA μας. Τώρα οι εταιρικοί μας στόχοι περιλαμβάνουν το κοινό καλό και την προστασία του περιβάλλοντος.

Εφόσον η Weleda πάντα υποστήριζε τέτοιες αξίες, άξιζε πραγματικά η προσπάθεια για την απόκτηση πιστοποίησης;

Stefan Siemer: Ναι, φυσικά! Η διαδικασία πιστοποίησης περιλαμβάνει μια ενδελεχή αξιολόγηση ολόκληρης της εταιρείας. Για παράδειγμα, η B Lab ενδιαφέρεται για τον θετικό αντίκτυπο που έχουμε στην κοινωνία, γιατί, στην τελική, στόχος δεν είναι μόνο τα χρήματα. Η βιωσιμότητα βρίσκεται στο επίκεντρο αυτού που κάνουμε και είναι εδραιωμένη στον εταιρικό μας σκοπό. Το να είμαστε σε αρμονία με τη φύση και τους ανθρώπους είναι εφικτό μόνο εάν αποτελούμε υπεύθυνη και βιώσιμη εταιρεία. Η B Lab αναγνωρίζει τη δέσμευση της Weleda για βιώσιμη διαβίωση, για παράδειγμα, μέσω των πιστοποιημένων φυσικών μας καλλυντικών και των ισότιμων σχέσεων που αναπτύσσουμε με τους συνεργάτες καλλιέργειας. Και στο κέντρο βιώσιμης ανάπτυξης MUNDI στο Schwäbisch Gmünd, όπου σχολικές τάξεις, μη κερδοσκοπικές οργανώσεις και εταιρείες μπορούν να βιώσουν άμεσα τη βιωσιμότητα. Και επίσης, ότι πραγματοποιούμε τις επενδύσεις μας μέσω τραπεζών με βιώσιμο τρόπο σκέψης. Το Werde, το περιοδικό της Weleda, παρέχει επίσης έμπνευση για τον πράσινο τρόπο ζωής.

Υπάρχει κι άλλες οργανώσεις πιστοποίησης με παρόμοιους στόχους. Γιατί η Weleda προτίμησε την πιστοποίηση B Corp;

Stefan Siemer: Η Weleda έχει παγκόσμια παρουσία, και αυτό ισχύει και για την B Corp. Επιπλέον, έχει μια εξαιρετική κοινότητα πίσω της, που αποτελείται από πολύ αφοσιωμένους και εμπνευσμένους ανθρώπους. Οι επαφές εμπλουτίζουν και διευρύνουν τις προοπτικές μας. Εξετάσαμε διάφορες πιστοποιήσεις, αλλά τελικά επιλέξαμε αυτήν κυρίως λόγω της παγκόσμιας παρουσίας της. Η απόφαση ελήφθη από τον Όμιλο Weleda και το τμήμα βιωσιμότητας μας και υποστηρίχθηκε πλήρως από ολόκληρη την ομάδα διαχείρισης και το διοικητικό συμβούλιο.

Στο επίκεντρο βρίσκεται η κοινωνική προστιθέμενη αξία και η οικολογική βιωσιμότητα, όχι η μεγιστοποίηση των κερδών με οποιοδήποτε τίμημα.

Γιατί η Weleda ήθελε εξαρχής να πιστοποιηθεί;

Stefan Siemer: Πάντα προωθούσαμε ενεργά ένα οικολογικά και κοινωνικά δίκαιο μέλλον. Ωστόσο, τώρα προσεγγίζουμε ζητήματα όπως η βιωσιμότητα πιο στρατηγικά και συστηματικά από ποτέ. Πάρτε το κλίμα, για παράδειγμα: αναλάβαμε μια σειρά από μεμονωμένες δραστηριότητες προστασίας του κλίματος, χωρίς όμως να έχουμε μια συνολική στρατηγική. Τα σχόλια που λάβαμε από τη διαδικασία αξιολόγησης της B Corp μας έδωσαν την ώθηση για να επιδιώξουμε τώρα πολύ φιλόδοξους στόχους για την προστασία του κλίματος. Από φέτος, γινόμαστε ήδη αριθμητικά κλιματικά ουδέτεροι όσον αφορά στα κτίρια, την παραγωγή και τον στόλο των οχημάτων μας. Από το 2022 και μετά, όλα τα προϊόντα μας θα γίνουν αριθμητικά κλιματικά ουδέτερα – δηλαδή ολόκληρο το εταιρικό κλίμα και όλα όσα χρειάζονται για τα προϊόντα, όπως οι μεταφορές, η αλυσίδα εφοδιασμού, η αγροτική παραγωγή πρώτων υλών και η συσκευασία, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής και της διάθεσης. Και με το Πρόγραμμα One Percent, θα επενδύσουμε ένα επιπλέον ποσοστό των πωλήσεών μας κυρίως στην προστασία του κλίματος, στην υγεία του εδάφους και στη βιοποικιλότητα.

Τι έπρεπε να κάνει η Weleda για να λάβει την πιστοποίηση;

Stefan Siemer: Χρειάστηκε να απαντήσουμε και να παράσχουμε τεκμηρίωση σε πολλές ερωτήσεις σχετικά με όλες τις πτυχές της εταιρείας. Περισσότεροι από 100 εργαζόμενοι συμμετείχαν στη διαδικασία, για τη συγκέντρωση και προετοιμασία όλων των απαιτούμενων πληροφοριών. Από την αρχική μας απόφαση μέχρι την τελική μας πιστοποίηση, μας πήρε περίπου ενάμιση χρόνο, με την υποστήριξη της B Lab. Η επιδίωξη του κοινού καλού και της οικολογικής ευημερίας έπρεπε να εδραιωθεί γραπτώς και να ενσωματωθεί στο καταστατικό της εταιρείας. Είναι τώρα – οι μέτοχοι της Weleda το αποφάσισαν στη συνεδρίασή τους. Η εταιρική μας στρατηγική βασίζεται πλέον σε αυτό: όχι μόνο προσπαθούμε να αποφύγουμε τις αρνητικές επιπτώσεις, αλλά και να συνεισφέρουμε θετικά με πολύ στοχευμένο τρόπο.

Πώς συμμετέχει η Weleda στο κίνημα;

 

Stefan Siemer: Θέλουμε να αποτελέσουμε ενεργό πρότυπο και παράδειγμα για την κοινότητα του B Corp, ειδικά στην Ελβετία και τη Γερμανία. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν εκατοντάδες εταιρείες που θέλουν επίσης να πιστοποιηθούν. Για να τις βοηθήσουμε, είμαστε πολύ ξεκάθαροι στο να μοιραζόμαστε τις εμπειρίες μας με το κίνημα συνολικά. Επιπλέον, δίνουμε διαλέξεις, συμμετέχουμε σε ομάδες εργασίας και ασκούμε πίεση σε πολιτικό επίπεδο επιδιώκοντας διάλογο με τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων. Πιστεύω ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες εάν όλοι εργάζονται για την επίτευξη κοινών στόχων. Γνωρίζουμε τα κύρια προβλήματα βιωσιμότητας στον κόσμο και οι κυβερνήσεις έχουν ήδη συμφωνήσει σχετικά με τους συναφείς στόχους. Εάν, ως κίνημα, μπορούμε να δείξουμε ότι αυτοί οι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν παραμένοντας οικονομικά βιώσιμοι, θα αποτελέσουμε πρότυπο για άλλες εταιρείες.

Οι πελάτες αποκτούν όλο και μεγαλύτερη επίγνωση του τρόπου με τον οποίο η δική τους κατανάλωση επηρεάζει τον πλανήτη και την κοινωνία. Οι άνθρωποι δικαίως ζητούν από τις επωνυμίες και τις εταιρείες να νοιαστούν.

Πώς ωφελεί τους χρήστες φυσικών καλλυντικών η πιστοποίηση B Corp της Weleda;

Stefan Siemer: Οι πελάτες αποκτούν όλο και μεγαλύτερη επίγνωση του τρόπου με τον οποίο η δική τους κατανάλωση επηρεάζει τον πλανήτη και την κοινωνία. Οι άνθρωποι δικαίως ζητούν από τις επωνυμίες και τις εταιρείες να νοιαστούν. Αυτό είναι λοιπόν ένα σημαντικό μέρος της υπόσχεσης του προϊόντος και της υπόσχεσης της επωνυμίας. Αυτή η τάση μπορεί να βοηθήσει στο να γίνει ο κόσμος καλύτερος. Ως ηγέτες του κλάδου των πιστοποιημένων φυσικών καλλυντικών και των ανθρωποσοφικών φαρμάκων, είμαστε στην ευχάριστη θέση να δεχθούμε αυτές τις παρορμήσεις για να αυξήσουμε τις προσπάθειές μας. Και επειδή η φαρμακευτική βιομηχανία δεν έχει προχωρήσει ακόμη σε αυτόν τον τομέα όσο η βιομηχανία ομορφιάς, θέλουμε επίσης να είμαστε πρωτοπόροι στη βιωσιμότητα στη φαρμακευτική μας επιχείρηση.

Θα φέρουν τα προϊόντα Weleda επισήμανση B Corp;

Stefan Siemer: Από την πλευρά του καταναλωτή, άλλα μηνύματα βρίσκονται επί του παρόντος στο προσκήνιο – όπως η προέλευση και η ποιότητα των πρώτων υλών μας, η δίκαιη παραγωγή και οι πληροφορίες συσκευασίας. Δεν σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε την πιστοποίηση B Corp ώστε να πετύχουμε περισσότερες πωλήσεις. Επομένως, θα δούμε στην πορεία πού και πώς θα φαίνεται η επισήμανση.

Υπήρξαν κάποιοι που σας έκαναν κριτική; Προφανώς, ορισμένες πιστοποιημένες εταιρείες B Corp δεν λειτουργούν με απόλυτα βιώσιμο τρόπο.

Stefan Siemer: Οι εταιρείες που δεν κάνουν τίποτα δεν έχουν πιθανότητες να αποκτήσουν πιστοποίηση B Corp. Αλλά ακόμα κι αν υπάρχουν συμβατικές εταιρείες που μόλις ξεκίνησαν τη διαδικασία, παρόλο που δεν είναι ακόμη τέλειες, αυτό αποτελεί και πάλι ενθαρρυντική εξέλιξη! Εάν θέλουμε πραγματικά να βελτιώσουμε τον κόσμο, χρειαζόμαστε αλλαγές σε όλα τα επίπεδα, όχι μόνο μεταξύ των πρωτοπόρων. Χρειαζόμαστε τη συνεργασία και των μεγάλων εταιρειών. Η επισήμανση B Corp δεν είναι σε καμία περίπτωση μόνο διακοσμητικό στοιχείο. Οι απαιτήσεις είναι πολύ ξεκάθαρες και κατανοητές. Κάθε εταιρεία που ενδιαφέρεται μπορεί να συμβουλευτεί όχι μόνο τα κριτήρια αλλά και τις εκθέσεις αξιολόγησης. Η πιο δύσκολη ερώτηση για τις εταιρείες είναι: Μπορούν να διατηρήσουν το καθεστώς πιστοποίησής τους; Εάν δεν το πάρετε αρκετά σοβαρά, θα χάσετε την πιστοποίηση το αργότερο μετά από τρία χρόνια.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ